Audi grijpt de IAA-autoshow in Frankfurt, die half september wordt gehouden, aan om de gerestylede A5 Coupé te presenteren. De opfrisbeurt geldt ook voor de S5-uitmonstering, die door de restyling niet langer over een Audi V8-motor beschikt.
De S5 Coupé kreeg bij zijn marktintroductie in 2007 een V8 onder de kap. Een 4,2 liter groot blok met een vermogen van 354 pk. Voldoende om de sprint 0-100 km/h in 5,1 tellen af te ronden. De topsnelheid werd echter elektronisch afgeregeld, en wel op het voorspelbare 250 km/h. Nog geen anderhalf jaar later presenteerde Audi de open uitvoering. Deze S5 cabriolet had een andere motor in het vooronder. Audi koos voor een zescilinder in plaats van de V8. Weliswaar voorzien van een compressor, waardoor de zescilinder nog altijd 333 pk op de vier aangedreven wielen kon loslaten. Door het betreurende lagere vermogen en het hogere wagenmassa moest de snelle vierzitter 0,5 tellen inleveren op de sprint 0-100 km/h. De topsnelheid? Natuurlijk afgeregeld op 250 km/h.
CO2-UITSTOOT
Audi liet in eerste instantie weten dat een geblazen zespitter beter bij het karakter van de cabriolet past dan een V8-motor. Voor de Coupé geldt het tegenovergestelde, claimt de fabrikant. Dat de V8 plaats zou maken voor een V6 met luchtversneller was na het zien van de verbruikscijfer logisch. Twee cilinders minder betekent (op papier) een daling van 30 g/km aan CO2-uitstoot.
FACELIFT
De Audi S5 en de Audi A5-types krijgen vanaf september een gerestyled front, waarbij de nadruk ligt op lichtgewijzigde koplampen en een hoekigere grille. De Audi RS5 behoudt zijn V8.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten